Trosa & Lyrik är ett nybildat, växande feministiskt skrivarkollektiv som har sina rötter i Malmö. De kom igång i september förra året. Fröet till idén planterades när Alice Hansen, Alice Hedström, Alma Edvall Bons, Diana Iskra och Katarina Forssblad besökte krogen Far i hatten. Medan den sista rundan förtärdes samtalade de om hur det är att vara en skrivande kvinna. Det fanns ett tomrum: en gemenskap saknades, ett forum. Följande dag bildade de officiellt Trosa & Lyrik.

I deras fansine Jag önskar att dikt var ett kommersiellt jävla påhitt för jag behöver pengar uttrycker Alice Hansen skälet till skrivarkollektivets uppkomst:

Vi uppstod ur behovet av att bli stöttad och stöttas, och ur behovet av att, med självförtroendet i behåll, kunna svara ‘lol, nej’ när en kille frågar ‘har du ens läst Dostojevskij på originalspråk.’ På sätt och vis är vi entreprenörer. Vi tjänar bara inte några pengar (än).”

I början av december arrangerade de sitt första evenemang hos Poeten på hörnet i Malmö: en poesiuppläsning och releasefest för sitt fansine. Arrangemanget blev en hit. Jag minns att jag var där med en vän tjugo minuter innan dörrarna skulle öppnas. Det var kolsvart i lokalen och inte en själ syntes till. Dörren var låst, det var svinkallt ute. Vi gick och satte oss på ett fik och tänkte svänga förbi lite senare, för att kolla om det överhuvudtaget skulle bli något av det hela. Eller hade vi kanske tagit fel på dagen?

Nej, det hade vi inte. När vi återvände var det en lång kö längs med hela trottoaren och det var på håret att vi ens kom in. Det visar på att det finns flera som har haft eller har liknande upplevelser som Trosa & Lyriks initiativtagare.

Konceptet bakom föreställningen var vilken betydelse Paris Hilton, Lindsay Lohan eller Britney Spears hade haft för deltagarna. Trots värmen i den överfyllda lilla lokalen, var det nog få i publiken som ville att det skulle ta slut. Allsång och kollektiva uppläsningar – blandades med självsäkra och proffsiga individuella recitationer. Vissa uppläsningar hade lika gärna kunna varit med i Poetry Slam SM. Uppträdandena lyckades dessutom hålla en perfekt balans mellan komik och allvar. Jag kunde inte låta bli att skratta när alla deltagarna unisont framförde en vers ifrån Womanizer. Fast bara stunden senare står en poet ensam på den nedsläckta scenen. Hon räknar upp olika platser. Stämman är klar men sammanbiten med genomtänkta och effektfulla pauser efter varje ord: ”bussen / trottoaren / sängen / gläntan / jacuzzin […] / bilen / köket / stigen / sovrummet” och så vidare. Ställena som uppräknas har hon skrivit ned på lappar som hon låter falla till marken en efter en. Slutligen avbryts listan med: ”jag kan bli våldtagen / när som helst / var som helst.” Lekfullheten varvat med allvaret var underhållande och tankeväckande. Därtill var självförtroendet de uppvisade på scen framför (den kanske större än väntade) publiken imponerande.

Nu på fredag den 17 mars är det dags igen! Den här gången är lokalen Rex (Nobelvägen 107, 21433 Malmö) och tiden kl. 20. Trosa & Lyrik-gänget har denna gång tagit sig an ett helt annat koncept. De ska tolka ”börsen”. Det som en ibland hör om på nyheterna, läser om i tidningarna, hör andra prata om… Vad är ”börsen” egentligen? Jag tror inte jag kan ge ett fullständigt svar på det. Jag vet inte heller om jag kommer kunna göra det imorgon, men jag tror iallafall att jag kommer få vara med om en engagerande och underhållande föreställning.

Nyligen intervjuade jag Trosa & Lyrik-medlemmarna Alice Hansen och Emma Widebäck via facebook angående skrivarkollektivet och hur det känns inför fredagen:

Hur många är ni i gruppen?
Alice: ”Vårt medlemsantal har varit flytande sedan starten. Idag är vi ungefär 14 medlemmar. ”

Hur skulle ni definiera er verksamhet? Vad går den ut på?
Alice: ”Ja vad gör vi egentligen? Kärnan i verksamheten är rent egoistisk. Det går ut på att vi som medlemmar ska ha ett sammanhang där vi kan prata om allt möjligt – skrivångest, hybris, flytningar, framgångar, skrivprocessen, livet. Trosa & lyrik ska vara en plats för stöd, vindrickande, skrivövningar och gemenskap. Uppläsningarna är sekundära – vi betraktar dem som en biprodukt av vår kärnverksamhet.”

Vad har Trosa & Lyrik betytt för er personligen – både vad gäller ert skrivande och rent allmänt?
Emma: ”Att få vara en del av ett separatistiskt sammanhang innebär att vi delar liknande erfarenheter av att vara icke-män i litteraturvärlden vilket gör att vi kan finna styrka och uppmuntran hos varandra. Det är också skönt att få verka i ett rum där skrivandet inte alltid behöver vara ett prestationsinriktat skapande utan det kan i första handen få vara lustfyllt. Jag tror att Trosa&Lyrik har hjälpt mig att bli mer modig och trygg i mitt skrivande, att jag känner mig mindre ängslig över att visa eller läsa upp en text jag skrivit samt att våga ta mig själv på allvar. Dessutom så har vi alltid kul när vi ses och det är härligt att träffa sina vänner på ett sånt här sätt.

Alice: “När jag var ett tonårskid spelade jag musik och drömde om att bli en stor musikstjärna. Sen började jag på musikgymnasium och hade svårt att hitta min plats. Som jag minns det hade killarna en tre år lång oavbruten jamorgie där det inte fanns rum för mig (det låter ju helt vidrigt, och det var det också, men jag ville vara med ändå). Lång historia kort – efter gymnasiet har jag knappt rört ett piano. Så när jag började på skrivarlinjen kändes det viktigt att skapa det sammanhang jag skulle vilja att tonårsalice hade.”

Hur mycket tid lägger ni ner inför varje framträdande och hur ser er arbetsprocess ut?
Alice: ”Det går åt mycket tid inför varje framträdande. Dels tar det rent praktiska arbetet tid – hitta lokal, göra merch (till framträdandet på fredag har vi handbroderat trosor med vår logga), fixa pynt och så vidare. Dels tar det lång tid att skriva kollektivt, redigera, planera framträdandet. Samtidigt försöker vi behålla Trosa & lyriks funktion som en plats för socialt och konstnärligt stöd.”

Har er bearbetning av detta tema skiljt sig mycket ifrån när ni behandlade Paris Hilton, Britney Spears och Lindsay Lohan?
Alice: ”Paris Hilton, Britney Spears och Lindsay Lohan var mer självklara teman för oss. Även om vi är olika gamla har vi alla vuxit upp med dem på ett eller annat sätt. Vi har påverkats av hur de behandlats, vad de gjort, vi har genom våra positioneringar i förhållande till dem stärkt våra egna identiteter. Börsen, däremot, vet vi ingenting om (även om en av oss är gymnaiseekonom, jag tycker att det är viktigt att föra fram det när jag kan). Vi anar dock att denna ogripbara storhet påverkar våra liv på olika sätt, och tycker att det är intressant att få utforska något som är på blodigt allvar utifrån en ovetande position. Det hela är egentligen politiskt på flera olika nivåer. Varför vet vi så lite? Varför tar vi ekonomin som en personlig förolämpning?”

Vad är det som har fått er att vilja tolka ”börsen” och vad har ni för förhållande till den?
Emma: ”Jag tror att vi tyckte att det kändes kul att skriva poesi om börsen då konst och ekonomi är två ämnen som nästan alltid stått i kontrast till varandra. Vi funderar även mycket på hur vi ska kunna få syssla med skrivandet i ett samhälle där allting behöver vara lönsamt för att få existera.Dessutom så är börsen och hela den ekonomiska delen av samhället en så extremt mansdominerad värld och det ekonomiska systemet har alltid gynnat män och därför kändes det bra att träda in på ett sådant område och göra feministisk poesi av det.”

Alice: ”Jag har allt och inget i förhållande till börsen. Jag vet typ inte vad det är. Jag vet inte om någon vet vad det är, alla experter verkar också stå handfallna. Jag är inte ett fan av identitetspolitiken, men tycker att det är intressant att utforska skärningspunkten mellan identitet, konst och politik. Vad händer när vi blir personliga med börsen? Varför blir vi personliga med börsen? Politiken måste vara en del av det eftersom ekonomin aldrig är neutral. På samma sätt är vi inte neutrala, vi och vår syn på världen är en konsekvens av vår samtid.”

Slutligen, hur känns det inför fredagen?
Alice: ”Jag ser mest fram emot en go fest.”
Emma: ”Kul och underbart!”


Facebook: Trosalyrik
Instagram: Trosalyrik 

Texterna ifrån första uppläsningen 

Utgivare: Alma Edvall Bons, Anna Löfroth, Alice Hansen, Alice Hedström, Diana Iskra, Eira Bergman Jenssen, Emma Widebäck, Evelina Johansson Ed, Fanny Björne, Lisa Nyborg, Malvina Lundborg, Matilda Fält Skoglund, Mimi Gall.